Στέφανος Σωτηρίου: "Πατροκοσμάς: Ποτέ την Κυριακή. Η διδαχή που άλλαξε την Ευρώπη"
Η σύγκρουση του Κοσμά με τους αποικιοκράτες Φράγκους, τους Πασάδες κατακτητές και τους Εβραίους τοκογλύφους, δεν είχε ίχνος εθνικού, θρησκευτικού, ιδεολογικού ή πολιτισμικού χαρακτήρα.
Ουδείς εξ αυτών ενδιαφέρονταν αν ο Κοσμάς δίδασκε κάτι σχετικό με την Ορθόδοξη λατρεία. Ούτε καν για τα σχολεία (πλην μόνον της παπικής λογοκρισίας στα Επτάνησα).
Η σύγκρουση ήταν καθαρά οικονομική, παρότι ο Κοσμάς δεν φαντάστηκε πως μπορεί να ήταν έτσι. Η μεγαλύτερη συνέπεια που είχαν οι διδαχές και το κήρυγμα του, ήταν η οικονομική, έστω και ως παράπλευρη. Γι΄ αυτήν την οικονομική πλευρά των διδαχών του τον εδίωξαν, τον πολέμησαν και στο τέλος τον θανάτωσαν.
Η διαπάλη του Κοσμά με τους Εβραίους είχε πάρει μεγάλες διατάσεις.
Ο Κοσμάς ποτέ δεν είχε ως κύριο θέμα στις κατηγορίες που εκτόξευε εναντίων τους, την ευθύνη τους για την σταύρωση του Κυρίου, παρότι σε κάποια κηρύγματα του τους αποκαλεί «θεοκτόνους».
Αντίθετα, ο Κοσμάς εξυψώνει τον Μωυσή και τις άλλες μορφές της Παλαιάς Διαθήκης και τους αναφέρει συχνότατα σαν παράδειγμα στα κηρύγματα του. O τίμιος γάμος ταυτίζεται με τον Ιωακείμ και την Άννα, η πίστη για την τεκνογονία, με την Σάρα του Αβραάμ, το άγιο βάπτισμα με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο…
Η σύγκρουση με τους Εβραίους ήταν κοινωνική, αλλά έγινε βαθύτερη, χωρίς να επιδιωχθεί από τον Κοσμά. Έγινε οικονομική.
Και αυτός που θα κατείχε τα σκήπτρα στην οικονομία της αυτοκρατορίας, θα είχε και τον πρώτο λόγο σε αυτήν, ιδίως στα χρόνια που θα ακολουθούσαν, όταν η Οθωμανία θα γίνονταν ο «Μεγάλος Ασθενής»! Και τα σκήπτρα θα τα είχε εκείνος που θα έλεγχε το εμπόριο, το οποίο γίνονταν κυρίως με μορφή παζαριών, τα οποία εδώ και αιώνες γίνονταν μόνο Κυριακές από τους Εβραίους.
Το κήρυγμα του Κοσμά για παζάρια το Σάββατο, ημέρα που ο μωσαϊκός νόμος απαγορεύει κάθε δραστηριότητα, θα γίνονταν η αιτία για την μεγαλύτερη ανατροπή στην ιστορία. Το φαλίρισμα των Εβραίων και τον απόλυτο έλεγχο του εμπορίου από τους Έλληνες και εξ αυτών, από τους Βλάχους της Ηπείρου και της Μακεδονίας, και τους Χιώτες και Επτανήσιους στην θάλασσα τους επόμενους τρεις αιώνες, σε ολόκληρη την κεντρική, ανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο Κοσμάς θα θανατωθεί δόλια
Όμως θα βγει νικητής, Και όπως συμβαίνει με όλες τις προσωπικότητες της ιστορίας, με τον Χριστό πρώτο, ο θάνατος του ήταν ο σπόρος για την αναγέννηση, για την ανάπτυξη, για την δημιουργία του νέου, του ωραίου του ρομαντικού, του εθνικού.
Ο Κοσμάς ήταν αυτος που δημιούργησε την πρώτη ελληνική αστική τάξη. Τάξη που κυριάρχησε οικονομικά σε ολόκληρη την Ευρώπη, για τρεις περίπου αιώνες. Τάξη που χρηματοδότησε τον εθνικό διαφωτισμό, την εθνική επανάσταση του 1821, το κράτος που προέκυψε από αυτήν… Τάξη που χρηματοδότησε την εθνική αφύπνιση πολλών ακόμα λαών της Ευρώπης….
Ο Πατροκοσμάς και οι μαθητές του ήταν, χωρίς αμφιβολία, αυτοί που ανέτρεψαν το κατεστημένο σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ήπειρο.
Σελίδες 288, πολυτονικό.
Τιμή 11.80€.
Εκδόσεις Ψηφίδα (Αρμός)
Τηλ: 210.3304196
www.armosbooks.gr
email: harmos@ath.forthnet.gr
Άλλα άρθρα από christiannaloupa
Σχολιάστε το άρθρο:
συνολικά:
| προβολή:
Δείτε καρέ-καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς - Η ιστορία του Franz Peter Weixler
Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος.
Η Μάχη της Κρήτης είναι γνωστή σε όλους.Μετά την κατάληψη του νησιού από τους ναζί ωστόσο, άρχισαν τα αντίποινα.
Στις 2 Ιουνίου 1941, στο χωριό Κοντομαρί Χανίων, οι Γερμανοί εκτέλεσαν 23 (;) άνδρες, ως αντίποινα για τις εκτελέσεις και τη σφαγή πολλών Γερμανών αλεξιπτωτιστών, που είχαν πέσει μέσα στους θάμνους. Πτώματα Γερμανών είχαν εντοπιστεί κοντά στο χωριό. Οι Γερμανοί όρμησαν ...
Διαβάστε το άρθρο
- Δημοφιλέστερα
Αξιολογήστε αυτο το άρθρο