Περί κακοηθείας Ηροδότου - Ένα ενδιαφέρον ιστορικό άρθρο - theofiloseleftheriadis.blogspot.com
Από το Blog του κ. Θεόφιλου Ελευθεριάδη, κτηνίατρου, ποιητή και μυθιστοριογράφου
Δευτέρα, 27 Απρίλιος 2009
Περί Κακοηθείας Ηροδότου
Νοιώθω γιά τις Θερμοπύλες του 480π.Χ. πως πρόκειται γιά μιά από τις σπάνιες στιγμές της Παγκόσμιας Ιστορίας που πολλοί άνθρωποι μαζί (γιά τον Έναν είναι ίσως λιγότερο σπάνιο) πέρασαν τη γραμμή του χθόνιου και έγιναν Ιδέες.
Το "πολλοί άνθρωποι μαζί" σημαίνει βέβαια κάτι. Μιά κοινή αντίληψη, ένα πολιτισμό, Αρχές, σημαίνει κανόνα -εκείνη τη χρονική στιγμή- κι όχι εξαίρεση. Κι αυτή η αντίληψη , αυτός ο πολιτισμός , αυτές οι Αρχές, φαίνεται έμειναν γιά αρκετό χρόνο μετά Ακόμη κι όταν οι Έλληνες άρχισαν να παρακμάζουν.
Γιά 9 αιώνες μετά τις Θερμοπύλες του 480π.Χ. κανείς δεν πέρασε τα στενά χωρίς να πληρώσει ακριβά διόδια.
Κανείς !
Ούτε καν οι πανίσχυροι οι Ρωμαίοι που χρειάστηκε να τσακίσουν τον Αντίοχο Γ΄ γιά να περάσουν. Και μόνο το 396 μετά Χριστόν, όταν πια η Ελλάδα είχε ξεφτιλιστεί γιά τα καλά, βρέθηκε ένας στρατηγός (δεν θα πω το όνομά του- δεν τού αξίζει να τον θυμόμαστε) που συμφώνησε με τον εχθρό και τον άφησε να περάσει χωρίς να ανοίξει μύτη.
Ο εχθρός ήταν ο Αλάριχος κι ο στρατηγός μπροστά στον βάρβαρο : “ απεχώρει μετά των φυλάκων, ενδιδούς ελευθέραν και ακώλυτον την επι την Ελλάδαν πάροδον τοις βαρβάροις” Αλλά βέβαια, είχαν περάσει πιά εννιά αιώνες, και, όπως είχε πει κι ο Απολλώνιος Τυανεύς , το αίμα τους είχε γίνει πλέον κολώνια.
Δυστυχώς όμως, ο Ηρόδοτος, φαίνεται πως αδίκησε τους "επαρχιώτες" προς χάριν των "διασημοτήτων".
Κι αυτό συνεχίζεται εις τους αιώνες των αιώνων. Ξεχνάμε δηλαδή πως έμειναν κι άλλοι εκεί.
Οι 700 Θεσπιείς σίγουρα.
Και οι 400 Θηβαίοι,που ο Ηρόδοτος λέει πως παραδόθηκαν , αλλά ο Πλούταρχος (και ο Μπιούρυ) το αμφισβητεί.
Και 80 Μυκηναίοι που κανείς ποτέ δεν τους θυμάται ( πλην γαρ Λακεδαιμονίων τε αυτών και Θεσπιέων και Μυκηναίων προαπέλιπον το πέρας της μάχης οι λοιποί. Παυσανίας, I, ΧΧ, 2 ).
Και επιπλέον 1000 Λάκωνες.
Γιατί άραγε ο Ηρόδοτος "ξεχνάει" τους Μυκηναίους και τους 1000 επιπλέον Λάκωνες , ή ακόμη γιατί "λαθεύει" σχετικά με τους Θηβαίους ;
Ο Πλούταρχος διατυπώνει μιά βαρύτατη κατηγορία εναντίον του (Πλούταρχος, Περί κακοηθείας Ηροδότου, 31). Ζήτησε λέει χρήματα απ` τους Θηβαίους . Και επειδή δεν του έδωσαν έγραψε ότι στις Θερμοπύλες δείλιασαν και παραδόθηκαν.
-----------------------------------
"Περί κακοηθείας Ηροδότου"
Σαν έλυσε ο Ξέρξης τα σκυλιά του
και χύμηξαν ολόϊσια στα Στενά,
σημάδι βάλαν - φυσικά - τον Λεωνίδα.
Νομίσανε ο βασιλέας αν σκοτωθεί
οι άλλοι θα κιοτέψουν.
Τι λάθος!
Ο βασιλέας έπεσε , ναι!
Και οι Μήδοι με αλαλαγμούς ορμήσαν στο κουφάρι.
Μα δεν τ`αγγίξαν.
Λακεδαιμόνιοι, Θεσπιείς,
Θηβαίοι (1) και Μυκηναίοι (2),
βουνό ορθώθηκαν
τους βέβηλους να σπρώξουν μακριά.
Σκοτώσανε και σκοτωθήκαν
κι ήρθανε και άλλοι εχθροί
ξανά,
και ξανά,
και ξανά.
Και τελικά, λέει, τον Λεωνίδα τον κράτησαν οι Έλληνες
που " ετρέψαντο τους εναντίους τετράκις".
Μέχρι που τελικά δεν έμεινε ούτ` ένας ζωντανός
τον βασιλέα να προστατέψει.
Και τότε , μόνο τότε,
οι Πέρσες εδυνήθησαν
απ` την σωρό του άνακτα την κάρα ν` αποκόψουν.
Όταν οι Έλληνες κείτονταν νεκροί,
μέχρις εσχάτων πολεμήσαντες .
Λακεδαιμόνιοι, Θεσπιείς
Θηβαίοι και Μυκηναίοι,
"χερσί και στόμασι",
μέχρις εσχάτου.
----------------------
Σημ.
1) α) Πλούταρχος, Περί κακοηθείας Ηροδότου, 31.
β) J.B. Bury, A history of Greece, London 1955, σελ.276
2)Παυσανίας, Ι, ΧΧ, 2 : "πλην γαρ Λακεδαιμονίων τε αυτών και Θεσπιέων και Μυκηναίων προαπέλιπον το πέρας της μάχης οι λοιποί"
Άλλα άρθρα από christiannaloupa
Σχολιάστε το άρθρο:
Θεόφιλος Ελευθεριάδης
την
17 Μαϊου 2009, 08:08
Χριστιάννα
δυστυχώς είναι κι άλλα χαρακτηριστικά του λαού μας που διατηρήθηκαν μέχρι σήμερα :
«Μα κι εγώ, είπε ο Χειρίσοφος, ξέρω πως εσείς οι Αθηναίοι είστε ικανοί να κλέβετε τα δημόσια χρήματα, παρόλο που ο κίνδυνος γιά τον κλέφτη είναι πολύ μεγάλος. Και την ικανότητα αυτή την έχουν προπάντων οι καλύτεροί σας, αν βέβαια θεωρείτε αυτούς άξιους να κυβερνούν.»
Ξενοφώντος , Κύρου Αναβάσις, βιβλ.Δ΄ , κεφ. 6 , στ.16
φαίνεται πως το γεγονός πως υπάρχουμε ακόμη ως έθνος οφείλεται στο "λίγο το ασήμαντο σχεδόν"
Σχεδόν
Του Φείδωνος (1) κληρονομιά
που απ` το Άργος κίνησες
και τον πλανήτη σκέπασες δίκην λοιμού
το σιδηρούν το γένος των ανθρώπων ταλανίζεις
αιώνες τώρα είκοσι
και επτά.
Τρανός προφήτης ο Βοιωτός αγρότης ποιητής
προείδε όρκους να ασφυκτιούν
σφιχτοκλεισμένους σε βαλάντια ευτελή
πλήθος τιμές φαύλους να στεφανώνουν
κι αυτό ακόμη το Δίκαιο το θείο
από το πρόσταγμα ανδρός χυδαίου
να βιάζεται.
Μονάχα σ` ένα λάθεψε των «Έργων και Ημερών» ο αοιδός :
Δεν τα κατάφερε εν τέλει ο δειλός
την γενναιότητα δολοπλοκώντας
να συντρίψει.
Να φταίει τάχα ο κύων της Σινώπης;
Λένε πως πρώτος σήκωσε σημαία πολεμική
ενάντια σ` «αυτά που οι άνθρωποι χρειάζονται».
Λένε πολλά …
Πως το πιθάρι του έγινε ναός του Ασκληπιού
για όσους να ιαθούν απ` τον λοιμό βουλήθηκαν.
Πως βασιλιάδες έγδυσε απ` το κλέος (2)
και φιλοσόφους απ` της σοφίας την ψευδαίσθηση(3)
και πως με μια φτυσιά σύνορο χάραξε
ανάμεσα στο πνεύμα και των ανθρώπων τα χρειώδη.(4)
Αρχαία κληρονομιά Αργείτικη την παντοδυναμία σου προσκυνούν
άπαντες οι θνητοί.
Σχεδόν.
Μα τότε τι κρατά τα βλέφαρα ανοιχτά σ` άγρυπνες νύχτες ;
Μην απαντάς, μαντεύω!
Όνειρα βλέπεις, ίδια αγκάθια,
που ξαφνικά και επώδυνα κεντούν
καθώς το λίγο, το ασήμαντο, «σχεδόν»
τα τείχη σου γαυγίζει
καλοφτιαγμένα και άφοβα
με χρήματα χτισμένα
και δια τούτο ευάλωτα σε απειλές
«δωρεάν».
--------------
Σημ.
1) Τύρρανος του Άργους. 7ος αι. π.Χ. Έκοψε τα πρώτα ασημένια νομίσματα.
2) Η γνωστή ιστορία με τον Διογένη , τον Αλέξανδρο, και τον ήλιο
Αρριανός, Ανάβασις, VII 2, 1-2.
3) Στον Διογένη αποδίδουν ορισμένοι και εκείνο το ανέκδοτο, σύμφωνα με το οποίο βλέποντάς τον ο Πλάτων να πλένει λαχανικά τον πλησίασε και του είπε ψιθυριστά : "Αν ήσουν καλός απέναντι στον Διονύσιο δεν θα ` πλενες τώρα μαρούλια", γιά να λάβει στον ίδιο τόνο την απάντηση απ` τον Διογένη : " Κι εσύ αν έπλενες μαρούλια, δεν θα ήσουν καλός απέναντι στον Διονύσιο."
Διογένης Λαέρτιος , Φιλοσόφων βίος και δογμάτων συναγωγή VI 58
4) Κάποτε που [ ο Διογένης] ήταν φιλοξενούμενος ενός άνδρα ο οποίος είχε φροντίσει με επιμέλεια γιά όλα του τα υπάρχοντα αλλά δεν φρόντιζε καθόλου τον εαυτό του , ο Διογένης έβηξε γιά να βγάλει ένα φλέμα. Κοίταξε γύρω του γιά να φτύσει και τελικά έφτυσε στο πρόσωπο του οικοδεσπότη. Όταν εκείνος αγανακτισμένος τον ρώτησε γιατί έκανε κάτι τέτοιο ο Διογένης απάντησε ότι ήταν κρίμα να φτύσει οπουδήποτε μέσα σ` ένα τόσο όμορφο και τακτοποιημένο σπίτι , και γι αυτό διάλεξε το λιγότερο φροντισμένο σημείο μέσα σ` αυτό.
Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή VI 32
και επίσης,
Γαληνός, Προτρεπτικός 8
δυστυχώς είναι κι άλλα χαρακτηριστικά του λαού μας που διατηρήθηκαν μέχρι σήμερα :
«Μα κι εγώ, είπε ο Χειρίσοφος, ξέρω πως εσείς οι Αθηναίοι είστε ικανοί να κλέβετε τα δημόσια χρήματα, παρόλο που ο κίνδυνος γιά τον κλέφτη είναι πολύ μεγάλος. Και την ικανότητα αυτή την έχουν προπάντων οι καλύτεροί σας, αν βέβαια θεωρείτε αυτούς άξιους να κυβερνούν.»
Ξενοφώντος , Κύρου Αναβάσις, βιβλ.Δ΄ , κεφ. 6 , στ.16
φαίνεται πως το γεγονός πως υπάρχουμε ακόμη ως έθνος οφείλεται στο "λίγο το ασήμαντο σχεδόν"
Σχεδόν
Του Φείδωνος (1) κληρονομιά
που απ` το Άργος κίνησες
και τον πλανήτη σκέπασες δίκην λοιμού
το σιδηρούν το γένος των ανθρώπων ταλανίζεις
αιώνες τώρα είκοσι
και επτά.
Τρανός προφήτης ο Βοιωτός αγρότης ποιητής
προείδε όρκους να ασφυκτιούν
σφιχτοκλεισμένους σε βαλάντια ευτελή
πλήθος τιμές φαύλους να στεφανώνουν
κι αυτό ακόμη το Δίκαιο το θείο
από το πρόσταγμα ανδρός χυδαίου
να βιάζεται.
Μονάχα σ` ένα λάθεψε των «Έργων και Ημερών» ο αοιδός :
Δεν τα κατάφερε εν τέλει ο δειλός
την γενναιότητα δολοπλοκώντας
να συντρίψει.
Να φταίει τάχα ο κύων της Σινώπης;
Λένε πως πρώτος σήκωσε σημαία πολεμική
ενάντια σ` «αυτά που οι άνθρωποι χρειάζονται».
Λένε πολλά …
Πως το πιθάρι του έγινε ναός του Ασκληπιού
για όσους να ιαθούν απ` τον λοιμό βουλήθηκαν.
Πως βασιλιάδες έγδυσε απ` το κλέος (2)
και φιλοσόφους απ` της σοφίας την ψευδαίσθηση(3)
και πως με μια φτυσιά σύνορο χάραξε
ανάμεσα στο πνεύμα και των ανθρώπων τα χρειώδη.(4)
Αρχαία κληρονομιά Αργείτικη την παντοδυναμία σου προσκυνούν
άπαντες οι θνητοί.
Σχεδόν.
Μα τότε τι κρατά τα βλέφαρα ανοιχτά σ` άγρυπνες νύχτες ;
Μην απαντάς, μαντεύω!
Όνειρα βλέπεις, ίδια αγκάθια,
που ξαφνικά και επώδυνα κεντούν
καθώς το λίγο, το ασήμαντο, «σχεδόν»
τα τείχη σου γαυγίζει
καλοφτιαγμένα και άφοβα
με χρήματα χτισμένα
και δια τούτο ευάλωτα σε απειλές
«δωρεάν».
--------------
Σημ.
1) Τύρρανος του Άργους. 7ος αι. π.Χ. Έκοψε τα πρώτα ασημένια νομίσματα.
2) Η γνωστή ιστορία με τον Διογένη , τον Αλέξανδρο, και τον ήλιο
Αρριανός, Ανάβασις, VII 2, 1-2.
3) Στον Διογένη αποδίδουν ορισμένοι και εκείνο το ανέκδοτο, σύμφωνα με το οποίο βλέποντάς τον ο Πλάτων να πλένει λαχανικά τον πλησίασε και του είπε ψιθυριστά : "Αν ήσουν καλός απέναντι στον Διονύσιο δεν θα ` πλενες τώρα μαρούλια", γιά να λάβει στον ίδιο τόνο την απάντηση απ` τον Διογένη : " Κι εσύ αν έπλενες μαρούλια, δεν θα ήσουν καλός απέναντι στον Διονύσιο."
Διογένης Λαέρτιος , Φιλοσόφων βίος και δογμάτων συναγωγή VI 58
4) Κάποτε που [ ο Διογένης] ήταν φιλοξενούμενος ενός άνδρα ο οποίος είχε φροντίσει με επιμέλεια γιά όλα του τα υπάρχοντα αλλά δεν φρόντιζε καθόλου τον εαυτό του , ο Διογένης έβηξε γιά να βγάλει ένα φλέμα. Κοίταξε γύρω του γιά να φτύσει και τελικά έφτυσε στο πρόσωπο του οικοδεσπότη. Όταν εκείνος αγανακτισμένος τον ρώτησε γιατί έκανε κάτι τέτοιο ο Διογένης απάντησε ότι ήταν κρίμα να φτύσει οπουδήποτε μέσα σ` ένα τόσο όμορφο και τακτοποιημένο σπίτι , και γι αυτό διάλεξε το λιγότερο φροντισμένο σημείο μέσα σ` αυτό.
Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή VI 32
και επίσης,
Γαληνός, Προτρεπτικός 8
Χριστιάννα Λούπα
την
16 Μαϊου 2009, 10:44
συνολικά:
3
| προβολή:
1 - 3
Δείτε καρέ-καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς - Η ιστορία του Franz Peter Weixler
Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος.
Η Μάχη της Κρήτης είναι γνωστή σε όλους.Μετά την κατάληψη του νησιού από τους ναζί ωστόσο, άρχισαν τα αντίποινα.
Στις 2 Ιουνίου 1941, στο χωριό Κοντομαρί Χανίων, οι Γερμανοί εκτέλεσαν 23 (;) άνδρες, ως αντίποινα για τις εκτελέσεις και τη σφαγή πολλών Γερμανών αλεξιπτωτιστών, που είχαν πέσει μέσα στους θάμνους. Πτώματα Γερμανών είχαν εντοπιστεί κοντά στο χωριό. Οι Γερμανοί όρμησαν ...
Διαβάστε το άρθρο
- Δημοφιλέστερα
Αξιολογήστε αυτο το άρθρο