Νέο βιβλιο: Ελένης Προκοπίου, "Το πρόσωπο ως υποκείμενο δικαίου στο έργο του Θωμά Ακινάτη" - Εκδόσεις Ηρόδοτος
Εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα 2013, σελ. 638
Σας αντιγράφω αποσπάσματα της παρουσίασης του όπως εμφανίσθηκε στο Αντίφωνο http://www.antifono.gr με την γραφή του Απόστολου Διαμαντή.
Παραθέτω και τον σύνδεσμο για την ανάγνωση της πλήρους παρουσίασης.
Η Προκοπίου έκανε έναν μεγάλο άθλο. Το τεράστιο σε όγκο έργο του Ακινάτη μας το παρουσιάζει εν συνόλω με μια λεπτομερή ανάλυση των πηγών, ενώ ταυτόχρονα διεισδύει και στην πατερική γραμματεία. Η εργασία της κινείται ταυτόχρονα στη γραμμή των σπουδαίων ελλήνων βυζαντινολόγων, που αποκάλυψαν την ιστορική πορεία του μεσαιωνικού ελληνισμού και την επίδρασή του στον δυτικό πολιτισμό. Ο βυζαντινός ουμανισμός, δηλαδή η διάσωση των χειρογράφων της ελληνικής αρχαιότητας και ο σχολιασμός τους ήταν έργο των βυζαντινών, του Μεγάλου Φωτίου και του Αρέθα. Η Προκοπίου έρχεται τώρα να προσθέσει στο έργο του Τατάκη, του Γιαννακόπουλου, του Σβορώνου και της Αρβελέρ, αλλά και στο έργο του Λεμέρλ, του Γκιγιού ή του Μπεκ, μια νέα κρίσιμη παράμετρο: την διεξοδική χρήση των πηγών που καταδεικνύουν την άμεση επίδραση της ελληνικής πατερικής σκέψης στον δυτικό σχολαστικισμό.
Η Προκοπίου υπενθυμίζει τον έντονο αριστοτελισμό των ελλήνων πατέρων- από τον Μέγα Βασίλειο μέχρι τον Ιωάννη Δαμασκηνό- και μας δίνει έτσι μια νέα ματιά πάνω στο ζήτημα της συνέχειας του ελληνισμού και την δημιουργική του διαδρομή από την αρχαιότητα στην εποχή του χριστιανισμού.
Αλλά υπάρχει και ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα που συνάγεται εδώ, διαμέσου της εργασίας της Προκοπίου: η στενή σχέση Δύσης και Ανατολής ή καλύτερα του ελληνισμού με την λατινική Δύση. Η σχέση αυτή προκύπτει από το θεμελιώδες έργο του Ακινάτη, ο οποίος μεταγράφοντας τόσο τον Αριστοτέλη όσο και τους έλληνες Πατέρες, θεμελίωσε τον σύγχρονο δυτικό πολιτισμό πάνω στην ελληνική αρχαιότητα και το Βυζάντιο. Η Προκοπίου μας θυμίζει δηλαδή την δυτική πλευρά του ελληνισμού και εμμέσως πλην σαφώς αμφισβητεί έντονα την «ανατολική», μυστική ανάγνωσή του από την πλευρά της ρωσικής θεολογίας, που κυριάρχησε κατά τον 20 αιώνα και στην Ελλάδα και πέρασε σε μια αντιδυτική ερμηνεία της ιστορικής πορείας του ελληνισμού.
Πάνος Ευαγγελόπουλος
Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Δείτε καρέ-καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς - Η ιστορία του Franz Peter Weixler
- Δημοφιλέστερα