Ο Όνος του Μπουριντάν - Του Σαράντου Καργάκου
Δικαίως αναγνώστης -προφανώς νεώτερός μου- με ερωτά ποιος είναι αυτός ο Όνος που μνημόνευσα στο προηγούμενο άρθρο μου. Οι παλαιότεροι τον ακούσαμε στο μάθημα της Λογικής. Οι νεώτεροι, όμως, τον αγνοούν, γιατί η Λογική καταργήθηκε και στα σχολεία και στη ζωή μας.
Αλλά για να μην κρατώ σε αγωνία τους αναγνώστες, εξηγώ, αρχίζοντας από τον «ιδιοκτήτη». Ο Ιωάννης Μπουριντάν (1300-1358) ήταν Γάλλος σχολαστικός φιλόσοφος και σχολιαστής του Αριστοτέλη. Διατύπωσε πολλές θεωρίες και θεωρήματα. Ανάμεσα σ’ αυτά συγκαταλέγεται και το περίφημο «Θεώρημα του Όνου» που κακώς αποδίδεται σ’ αυτόν. Το παραθέτω, όπως το εδίδασκα τον παλαιό καιρό: «Κατά το θεώρημα τούτο, όνος πεινών και διψών εξ ίσου, τοποθετηθείς μεταξύ δοχείου ύδατος και δέματος αχύρου, απέθανε εκ πείνης και εκ δίψης λόγω ίσης έλξεως. Λόγω αδυναμίας εκλογής».
Στον παρόντα, όμως, καιρό, μεταφερόμενοι στον πολιτικό στίβο, παρατηρούμε ότι το πρόβλημα σε πολλούς δεν είναι η ίση έλξη που μπορεί να προκαλούν δύο κόμματα ή δύο πρόσωπα αλλ’ η ίση απέχθεια σχεδόν προς όλα τα κόμματα. Γι’ αυτό η ισχυρότερη πολιτική μάζα είναι αύτη των αναποφασίστων.
Στην κατάσταση του «Όνου του Μπουριντάν» έχουν βρεθεί πάντες οι άνθρωποι και πολύ συχνά στη ζωή. Ειδικά στον ερωτικό τομέα. Οι παλαιότεροι ασφαλώς θα είχαν συχνά τραγουδήσει το παιγνιώδες ασμάτιο:
«Μα θαρρώ πως θα τα μπλέξω
την Κική ή την Κοκώ ποια να διαλέξω.
Την Κική την αγαπώ, μα μ’ αρέσει κι η Κοκώ...»!
Σήμερα, επανερχόμενοι στα κόμματα, δεν υφίσταται τέτοιο δίλημμα. Σε ευρεία κλίμακα παρατηρείται μια απαρέσκεια. Έτσι το θεώρημα του «Όνου του Μπουριντάν» εντοπίζεται στο να ψηφίσω ή να μην ψηφίσω. Παρατηρώ ότι πάμπολλοι συμπολίτες μας βρίσκονται στην κατάσταση που εκφράζεται παραστατικά με τους στίχους του Γρυπάρη:
«Στο ναι και στο όχι στέκεται
η δίβουλή του(ς) γνώμη...».
Αλλ’ η αδυναμία εκλογής είναι συχνά πολύ βλαπτική. Οι αρχαίοι, που ήσαν από εμάς πιο σοφοί, έλεγαν: «Ἀβουλίᾳ πολλά βλάπτονται ἄνθρωποι». Κι ένας από αυτούς, ο Σοφοκλής, που κακοποιείται στο σχολείο και στο θέατρο, δίδασκε: «Κράτιστον κτημάτων εὐβουλία» (= Το πιο ισχυρό απόκτημα είναι η σωστή απόφαση). Και επανερχόμενοι στο χώρο της πολιτικής, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι η καλή πολιτική είναι υπόθεση σωστών επιλογών. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τους πολιτικούς, ισχύει και για τους πολίτες. Το αν θα κυβερνηθούν από καλούς ή κακούς πολιτικούς, από ικανούς ή φιγουράτους, είναι ζήτημα δικής τους επιλογής. Ό,τι φρούτο διαλέξεις, αυτό και θα φας.
Θα ήταν, όμως, κρίμα, για να μην πω στίγμα, αν τούτες οι εκλογές, που με την παρέμβαση ποδοσφαιρικών παραγόντων (ΠΑΕ εναντίον κομμάτων) προσλαμβάνουν ένα κωμικό χαρακτήρα, θολώσουν ακόμη περισσότερο την πολιτική μας ατμόσφαιρα και ο μετά τις εκλογές χρόνος μεταβληθεί σε προεκλογική περίοδο μακράς διαρκείας. Αυτό θα έχει δυσμενέστατες συνέπειες: Ό,τι έχει επιτευχθεί (δεν είναι όλα μηδενικά επί μηδενικών) θα ανατραπεί, ό,τι έχει σχεδιασθεί θα ματαιωθεί και η πολιτική πυξίδα θα αποπροσανατολισθεί. Αντί να δείχνει το συμφέρον της Ελλάδος, θα δείχνει το συμφέρον των κομμάτων.
Εύχομαι και προσεύχομαι τούτες οι εκλογές να αναδείξουν στο ευρύ φάσμα τους νέα πρόσωπα, άφθαρτα αλλά και ικανά. Δεν είμαστε χώρα αχανής. Λίγο ή πολύ γνωριζόμαστε. Και όλοι ξέρουμε ότι από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα δύο σαράκια κατατρώγουν την Ελλάδα: η διαφθορά και η διχόνοια. Ο μεγάλος βυζαντινολόγος Αλέξ. Διομήδης γράφει για τη λιλλιπούτεια πλέον Αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως, όταν αντιμετώπιζε το φάσμα της οθωμανικής απειλής:
«Κατά τους χρόνους εκείνους της δύσεως του ελληνικού κόσμου, ήτο έκδηλος η ευτέλεια των χαρακτήρων, ο τυφλός φανατισμός, η δεισιδαιμονία, η πανουργία, η πλεονεξία και η δολιότης, πράγματα που εξηγούν την πώρωσιν του περιβάλλοντος εις την οποίαν είχε περιέλθει το κοινωνικόν σώμα. Αι ανθρώπιναι αρεταί ούτε εκαλλιεργούντο, ούτε εθαυμάζοντο. Αντιθέτως ελοιδορούντο»!
Το αυτό συμβαίνει και σήμερα. Αν, λοιπόν, θέλουμε να δούμε Θεού πρόσωπο, ας αναζητήσουμε και ας ψηφίσουμε ανθρώπους με αρετές και ας «μαυρίσουμε» τους ανθρώπους που σπέρνουν σε ώρες χαλεπές τον φανατισμό και τον διχασμό. Όπως γράφω στην άρτι εκδοθείσα Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821, η Ελλάς θα μπορούσε να απελευθερωθεί με τις δικές της δυνάμεις και μάλιστα να επεκταθεί ως την Ήπειρο, Θεσσαλία, Μακεδονία, Κρήτη και Αρχιπέλαγος, από το έτος 1823! Τούτο δεν έγινε, διότι οι Έλληνες είχαν να αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο εχθρό, τον εαυτό τους. Άρχισε ο διετής εμφύλιος πόλεμος. Γράφει ο δεινά βαλλόμενος σήμερα Κοραής: «Πολεμούν οι κατάρατοι τον τύραννον, όχι διά να απελευθερώσουν την πατρίδα, αλλά διά να τυραννήσουν αυτοί»!
Θα ήταν θλιβερό τούτες οι εκλογές να προσλάβουν χαρακτήρα μονομαχίας Τσίπρα-Σαμαρά. Ευτυχώς, ο δεύτερος δήλωσε ότι δεν ενδιαφέρεται για τις τωρινές εκλογές αλλά για τις επόμενες γενεές. Εκτιμώ το πολιτικό ταλέντο του κ. Τσίπρα που έφερε στη μουχλιασμένη Αριστερά ένα ρίγος καινούργιο. Μια προσδοκία νίκης μέσω εκλογών θα ήταν κάτι πρωτόφαντο για ελληνικό αριστερό -έστω και με πολλά ερωτηματικά- κόμμα. Αλλά το κόμμα του κ. Τσίπρα προ των νέων εξελίξεων βρίσκεται σε αμηχανία. Οι βαρείς χαρακτηρισμοί δεν συνιστούν επιχειρηματολογία.
Και το λέγω αυτό με απόλυτα καλή διάθεση. Διότι θέλω να προφυλάξω τον κ. Τσίπρα από κακοτοπιές. Ο κ. Σαμαράς ξέρει τι κάνει -έστω κι αν μας ξεκάνει. Ο κ. Τσίπρας, προκειμένου να ξεκάνει τον κ. Σαμαρά, ερχόμενος προώρως στην εξουσία, δεν θα ξέρει τι να κάνει. Και τότε -προς μεγάλη του λύπη- θα ξεκάνει την Ελλάδα...!
Πηγή:
Ἑστία
Ημερομηνία:
16/05/2014
Σαράντος Ι. Καργάκος
Δείτε καρέ-καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς - Η ιστορία του Franz Peter Weixler
- Δημοφιλέστερα