Θέατρο: Κλεοπάτρας Εμμανουήλ, «Σε γνωρίζω… Διονύσιος Σολωμός» - Κριτική Νίκου Μπατσικανή*
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παναρετάκης
Μουσική (πρωτότυπη κι επιμέλεια): Δημήτρης Παναρετάκης
Ενορχήστρωση συμφωνικού κομματιού «ΔΙΟΝΥΣΟΣ»: Νίκος Παναγιωτόπουλος
Επίβλεψη Σκηνογραφίας και κοστουμιών: Παναγιώτα Κοκκορού
Παραδοσιακά Κοστούμια: Εργαστήρι φορεσιών και κοσμημάτων Νίκου Πλακίδα
Κοστούμια Εποχής: Βεστιάριο
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Μαρινάκης
Φωνητική Διδασκαλία: Μαριάννα Κουκουτσάκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άννα Ανεμογιάννη
Κινησιολογική επιμέλεια: Ελβίρα Μπαρτζώκα
Παραγωγή: F.K.M.B Productions
Ερμηνείες: Κλεοπάτρα Εμμανουήλ, Γιώργος Καπετανάκος, Γιάννης Καραμπέκιος, Δημήτρης Παναρετάκης
Ηχογραφημένες συμμετοχές: Μαρίνα Σωκράτη, Βάιος Καμινιώτης
Σκηνική σύνθεση, που παρακολουθεί την πορεία του εθνικού μας ποιητή και το περιβάλλον όπου έζησε και δημιούργησε, από τη Ζάκυνθο, στην οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε, την Ιταλία, όπου σπούδασε, και την Κέρκυρα, στην οποία μετοίκησε κι έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, γράφοντας τα σημαντικότερα έργα του.
Σπουδαίο κείμενο έδωσε το υλικό για μια συγκλονιστική παράσταση, καθώς το έργο της συγγραφέα – ηθοποιού Κλεοπάτρας Εμμανουήλ διαθέτει πολλές αρετές, όπως σεβασμό στον Διονύσιο Σολωμό (1798 − 1857) αλλά και στα ιστορικά πρόσωπα της εποχής, παρακολουθώντας τα σημαντικά γεγονότα που σφράγισαν τον ξεσηκωμό του Γένους μας (Κήρυξη Επανάστασης 1821, Όρκος Φιλικών, χαρακτηριστικές μάχες, απώλειες αγωνιστών, Σπυρίδων Τρικούπης, Νικόλαος Μάντζαρος, Έξοδος Μεσολογγίου, Απελευθέρωση, διακυβέρνηση Καποδίστρια, Εμφύλιος κ.ά.). Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Παναρετάκη (βοηθός: Άννα Ανεμογιάννη) είναι ευφάνταστη και η παράσταση που είχα την τύχη να παρακολουθήσω -φαντάζομαι πως- υπήρξε αποτέλεσμα μακρών και επίμονων προβών, με σκοπό να αποδοθούν όλα εκείνα που διαδραματίστηκαν, όταν οι Έλληνες ξεσηκώθηκαν για τη Λευτεριά μας, εκφραστής της οποίας είναι ο Διονύσιος Σολωμός, όπως τα κατέθεσε στα έργα του: «Ύμνος εις την Ελευθερία, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Καταστροφή των Ψαρών» κ.ά. μα και της συμβολής του ποιητή στη διαμόρφωση Εθνικής συνείδησης, Ομόνοιας μεταξύ των Ελλήνων και στην καθιέρωση της Δημοτικής ως γλώσσας του λαού, με σημαντικά έργα και προς αυτήν την κατεύθυνση, όπως: «Διάλογος και Η Γυναίκα της Ζάκυνθος». Οι ερμηνείες των ηθοποιών κινούνται σε χαμηλούς τόνους, και αυτό το θεωρώ κατάκτηση, αποτέλεσμα γνώσης, ταλέντου και ωριμότητας. Άλλωστε, η ζωή ενός πνευματικού ανθρώπου, όπως αυτή που έκανε ο ολιγαρκής και με λιτό βίο Σολωμός, χαρακτηριζόταν από ευγένεια, ιδεαλισμό, και συνεχή μελέτη - γράψιμο, αν και ο ίδιος, ταυτοχρόνως, δονείτο από τις τουφεκιές των μαχών και των πυριτιδαποθηκών αλλά και τον πόθο των σκλαβωμένων Ελλήνων για Λευτεριά. Ο Δημήτρης Παναρετάκης, ιδανικός στον ρόλο του Σολωμού, ενώ η Κλεοπάτρα Εμμανουήλ, πότε ως Μούσα του ή Δόξα, τον πλαισιώνει άριστα, λες βγαλμένη από τον πανέμορφο πίνακα «Η Ελλάς Ευγνωμονούσα» του Θεόδωρου Βρυζάκη (1814 -78). Οι άλλοι δύο ηθοποιοί: Γιώργος Καπετανάκος και Γιάννης Καραμπέκιος ερμήνευσαν υποδειγματικά τους πολλαπλούς ρόλους που έχουν κληθεί να ενσαρκώσουν, φορώντας τα υπέροχα κοστούμια που κατασκευάζει και φιλοτεχνεί ο Νίκος Πλακίδας στο Μεσολόγγι. Τόσο η πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Παναρετάκη, όσο και τα μουσικά κομμάτια που έχει επιλέξει προσθέτουν στην παράσταση και σε όσα ζωντανεύουν επί σκηνής, ενώ η ενορχήστρωση του ωραίου συμφωνικού κομματιού «ΔΙΟΝΥΣΟΣ» οφείλεται στον ταλαντούχο συνθέτη Νίκο Παναγιωτόπουλο. Πετυχημένη η επίβλεψη σκηνογραφίας και λοιπών κοστουμιών από την έμπειρη Παναγιώτα Κοκκορού. Οι ηθοποιοί κινήθηκαν άψογα, υπό τις οδηγίες της καταξιωμένης χορογράφου Ελβίρας Μπαρτζώκα, και με φωνητική διδασκαλία από την ερμηνεύτρια και δασκάλα κλασσικού τραγουδιού Μαριάννα Κουκουτσάκη, κάτω από τους ωραίους φωτισμούς του πολυπράγμονα (σχεδιαστής φωτισμού, ηθοποιός, σκηνοθέτης) Αλέξανδρου Πολιτάκη. Μια καταπληκτική παράσταση, με υπέροχες ερμηνείες, που προσφέρουν γνώσεις, ρίγη συγκίνησης κι εθνική περηφάνια, τιμώντας τον εθνικό ποιητή μας, τους αγωνιστές του 1821 και τους αγώνες τους για τη Λευτεριά μας. Κρίνω πως τη «δουλειά» αυτήν πρέπει να τη δουν όλοι οι Έλληνες, ιδίως οι νέοι μας, όχι, μόνο, για να ξαναθυμηθούν γεγονότα και πρόσωπα, αλλά, κυρίως, για να γίνουν κοινωνοί μιας άλλης εποχής, όπου: πατρίδα, θυσία, αγώνας πρωταγωνιστούσαν και οι άνθρωποι πορεύονταν με αξίες και ιδανικά, έχοντας πρότυπα, όραμα και στόχους. Επιπλέον αυτών, μελετώντας τον ξεσηκωμό του Γένους μας, θα διαπιστώσουμε πως, όταν παλεύουμε για το Δίκιο και την Ελευθερία, υπάρχει δικαίωση αλλά κι εξωτερική βοήθεια, όπως συνέβη με τους χιλιάδες Φιλέλληνες -ιδιαιτέρως τους ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών: Λόρδος Βύρων, Γκαίτε, Ουγκώ, Πούσκιν κ.ά.- οι οποίοι συνέδραμαν ποικιλοτρόπως των αγώνα της χώρας μας για Απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό. Δικαίως, το κοινό, μικροί και μεγάλοι, με δάκρυα στα μάτια, αντάμειψαν όλους τους συντελεστές με πολλά χειροκροτήματα και ζωηρές επευφημίες, στο τέλος. Εύγε!
Δεκέμβριος 2017
«Αλκμήνη»
Αλκμήνης 12, Πετράλωνα
Τ/φ.: 2103428650
Κυριακή πρωί, 11.30
*Νίκος Μπατσικανής, συγγραφέας, ποιητής, κριτικός
(μέλος Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών - Θεατρικά Βραβεία Κάρολος Κουν)
Δείτε καρέ-καρέ τη σφαγή στο Κοντομαρί Χανίων από τους Γερμανούς - Η ιστορία του Franz Peter Weixler
- Δημοφιλέστερα