Αγαπητοί φίλοι, Μπορείτε να στέλνετε τα κείμενά σας στο palmografos@gmail.com - Δωρεάν δημοσίευση Αγγελιών στο palmografos@gmail.com

Κριτική για το SCRIPTORIUM II του Κώστα Ευαγγελάτου που παρουσιάστηκε στο Κεντρο Τεχνών του Πάρκου Ελευθερίας.

Αρχική | Τέχνες - Επιστήμες | Κριτική για το SCRIPTORIUM II του Κώστα Ευαγγελάτου που παρουσιάστηκε στο Κεντρο Τεχνών του Πάρκου Ελευθερίας.
Επιχειρώντας ο κριτικός αναλυτής  μια   αισθητική αναδρομή  στα χρόνια δημιoυργίας 2000- 2010,παρατηρεί πως  στα έργα του καλλιτέχνη Κώστα Ευαγγελάτου, πολλαπλασιάζεται συχνά το υπάρχον υλικό , μεταλλάσσεται αλλά και  προεκτίνεται  καλλιτεχνικά. Οι καινούργιες συλλήψεις του  αποτελούνται από χαρακτηριστικές ζωγραφικές συνθέσεις  μεγάλων κυρίως διαστάσεων, στις οποίες δεσπό ζουν σύμβολα, έννοιες, μορφές, σώματα και γεωμετρικές φόρμες. Στα νέα έργα που συγκροτούν τη συνολική  εικαστική κατάθεση Scriptorium   εκτίθενται αποδόσεις  σε καμβά, χαρτόνι, ξύλο και ύφασμα ενώ  πρωταγωνιστούν πρόσωπα και σώματα, επιζωγραφισμένες με παστόζο λάδι κατασκευές (σφαίρες, κανονικές και μη κανο νικές ξύλινες φόρμες) με εννοιολογικά στοιχεία και  φρέσκιες συνθέσεις κοσμολο γικού χαρακτήρα, που ο καλλιτέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά.

Μετά την ομότιτλη έκθεσή του στον ίδιο εκθεσιακό χώρο το 1999, όπου παρουσιάστηκαν οι σειρές έργων «Συλλήψεις» Νέα Υόρκη 1984- Αθήνα 1989, «Σωματογραφίες», «Εννοιακά Τοπία» και «Νεφελογραφίες», ο Ευαγγελάτος  συνέχισε να εντρυφεί σε αλλά πεδία δράσης και να εκθέτει τα εμπλουτισμένα με νέες τεχνικές και αρχαϊκά μοτίβα έργα του, σε γκαλερί, μουσεία, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα, καθώς και σε σημαντικά εικαστικά κέντρα του εξωτερικού, ιδιαίτερα στην Γαλλία, με σημαντική απήχηση και αναγνώριση από το κοινό.

Προέκτινε με διάθεση, ευφρόσυνη και θεραπευτική την  απαρχή για την ανίχνευση της σωματογεωγραφίας. Εδωσε στη  μορφή   τη πρέπουσα πρωτοκαθεδρία μέσα από ένα αέναο συμβολισμό που  κάνει  αναγνωρίσιμο ενα  πλούτο  ψυχής. Δρασκελώντας ο δημιουργός χαράξεις  αφήνει να κυκλοφορούν στα επιτεύγματα του  ολοζώντανες  αναστημένες  μυθολογικές οντότητες με πληρότητα που σε ωθούν σα θεατή να πελαγίσεις στους κόλπους τους  και να γευτείς τη μέθη που  επιφυλάσει η συγκεκριμένη όαση. Ενώ συνεπαρμένος απο την υπάρχουσα μαγεία  περιπλανιέσαι  με σκοπό στο κόσμο της εικόνας που αντικρίζεις. Με δυνάμεις μεταφυσικές ο καλλιτέχνης εισχωρεί στο ρυθμό ενός εσωτερικού χώρου  αποκαλύψεων και  ανεπαπανάληπτης ποιητικότητας .Προχωρώντας στο υπερώο της μέθεξης η ατέρμονη σχεδιαστική δυνατότητα του προσεγγίζει τη  πλαστική έκφρασης που καταλήγει  στο πρίσμα της συνεχούς εκ των ένδον ανανέωσης του οράματος. Χάρη στις συντεταγμένες που κινεί με χαρισματικότητα  ορίζει ξανά ,  με καταβολή το σημαίνον που δεν είναι επίκτητο αλλά ενστικτωδώς  βιωμένο καθώς οι  νοητικές πτυχές του ως πλεύση καθοδηγούν μια πολυδιάστατη και πολυσήμαντη διαδρομή που συσπειρώνει και ενσαρκώνει  πολυκύμαντα το  ζωγραφικό αρχείο .Πρωτόγνωρα η απογραφή αυτου  του σημαντικού σε υφή έρματος χαρακτηρίζει τεκμηρωμένα τα ιδιωματικά περάσματα του από την παρα στατικότητα της αφαίρεσης. Οι μεταλλαγές του ομοιοπαθητικά ευνοούν την άνεση  της κινητήριας δύναμης του αφηρημένου που έχει κοινό σημείο αναφοράς την απόλυτη ατμοσφαιρικότητα. Στην υλοποίηση  της προοπτικής αγγίζει την υπαρκτή χρυσή τομή  ανεξάντλητα και διαχυτικά. Δεν είναι εύκολο να  κατατάξεις το Κώστα Ευαγγελάτο  σε  μια απο τις καθιερωμένες κατηγορίες δημιουργών. Ανανεώνοντας την μακροχρόνια παράδοση  απευθύνεται βαθμιαία σε μια αντίληψη που δανείζεται θέματα   από ενα πρωτότυπο εικαστικό συνειρμό. Γνωρίζοντας τις σύγχρονες τάσεις αυτοπροσδιορίζεται σε εναν  επιπέδο βηματισμού  που υπομνη ματίζει και καθορίζει  ότι ζωγραφίζει.

Η αύρα της εκλεπτυσμένης τεχνικής ενυπάρχει ευπρόσδεκτα στην τέχνη του.  Το μεγαλείο της στιγμής  σε κάθε έργο με διαστάσεις διείσδυσης  έντεχνα  χαρακτηρί ζει μια ύψιστη   απόκλιση που βασίζεται πάλι  σε εννοιακά ιδεογράμματα. Μέσα από μια ποικιλία χρωμάτων  σημαδεύει μορφές, πόλεις ,τοπία , σωματογραφίες και άλλα θέματα. Κάθε αυτούσιο έργο χωρίς να επισκιάζει την  εικόνα δηλώνει την ανά πλαση της φανταστικής πραγματικότητας και την ενσωμάτωση της φυσικής  υπό στασης σ΄ ένα περίγραμμα που ξεκινά από την λήψη του σχήματος πρωταρχικά  και επεκτείνεται διαχρονικά. Στην πορεία της εξέλιξης το σχέδιο γίνεται εικαστική τοιχογραφία, και  μωσαικό από αναρίθμητες  εμπνεύσεις. Στις ιδιοφυείς ικανότητες του δημιουργού συνυπάρχουν  η αγνότητα της πρόθεσης, η δύναμη της θέλησης, η οξύτητα της σκέψης και η πληρότητα της αμεσότητας που έχουν προνόμιο την αδιά λειπτη χρησιμοποίηση των πρωτοποριακών μέσων  που εντείνουν την υπερβατική αξία και την ιδιότητα  να μορφοποιεί δυναμικά ιδέες τις οποίες καταγράφει άμεσα και ευθύτατα μετά τη γέννηση τους μέσα στα συμπλέγματα. Προβάλλοντας την δική του άποψη, αναδεικνύει με σιγουριά, τη σαφήνεια και τη λιτότητα επιλέγοντας συνειδητά να εκφράσει ιδεοληψίες που αναφέρονται σε έννοιες που αφορούν το κύκλο των ανησυχιών του, που προκύπτουν από τα ερωτηματικά που αρθρώνει το μυστήριο. Στην σπουδή για την απόδοση  της προβληματικής αντιδρώντας συνειδη σιακά ενσαρκώνει  και φωτοσκιάσεις περίπλοκες αλλά καθοριστικές νεφελώσεις, σταθερά στοιχεία απέναντι σε μια διαρκή αντιπαράθεση για την επικράτηση  της επιβολής .Η μυθοπλασία του  έχει σαν αρχή τον εσωτερικό κόσμο των φαντασιώ σεων που διαφαίνονται σαν  τοποθετήσεις  στις δόσεις του φαντασιακού  με αναφο ρές σε μορφώσεις και οράματα  που σχετίζονται  και κάνουν τη  κατάσταση να μετατρέπεται αυτόβουλα. Να περιζώνεται, να περιστρέφεται ,να  ενώνεται  και να ενατενίζετε. Τα πρόσωπα μαρμαρώνουν και σβήνουν καθώς  εξομοιώνονται . Μέσα από τις  εκδοχές του  σφίζουν από ζωτικότητα και ανάσα κοσμογονίας  με χυμώδεις εκχύσεις  που διαιωνίζουν ενορχηστρωμένα  ζωντανές αισθαντικές δυνά μεις . Φτάνοντας κάποτε στο έπακρο αναδιπλώνει σε θέσεις οπτασίες πλασμένες στο φως και στο χρώμα τονίζοντας τα καίρια σημεία μιας ανατομίας που αποκαλύ πτει  οντότητες και δοχεία πνεύματος με έντονα γήινο  παράστημα. Εξαϋλώνει   τον εναρμονισμό των μαγνητικών πεδίων  με τρόπο μεγαλειώδη  σαν φύση ανήσυχη και ακατασίγαστη  με ανεξάντλητες δυνάμεις ανανέωσης και επανατένισης.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος θέτει τις   μαρτυρίες στη δίνη του της δυναμικης χειρονομίας ,με τεκταινόμενα που κατορθώνουν να εξισορροπούν καταβολές στην κυριο λεξία καταλυτικές και να προσδίδουν ανεξάντλητη ενέργεια .

Dr.Λεόντιος Πετμεζάς
Θεωρητικός-Ιστορικός τέχνης

Σχετικό άρθρο:

Νέο βιβλίο - λεύκωμα: "ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ/ COSTAS EVANGELATOS ART-EST"





Πρόσθεσέτο στο Facebook Πρόσθεσέτο στο Twitter

Η Παλμύρα την εποχή του Γκαίτε

29 Φεβρουαρίου 2016, 21:25
H Παλμύρα που βρίσκεται σήμερα στο έλεος του ΙΚ ενέπνευσε την ευρωπαϊκή τέχνη. Ο ...

Στον «δικό μας» Πατρίκ Μοντιανό το Νόμπελ Λογοτεχνίας

09 Οκτωβρίου 2014, 17:44
Από τη Θεσσαλονίκη η καταγωγή του Γεννήθηκε το 1945 και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ...

Ελληνικά «διαμάντια» θάμπωσαν το Λονδίνο

28 Απριλίου 2013, 15:59
Μπορεί το καλοκαίρι να είναι στο κατώφλι στην Ελλάδα, όμως στο Λονδίνο -και πιο ...


Σχολιάστε το άρθρο:



συνολικά: | προβολή:

Newsletter
Email:
Λέξεις κλειδιά
Δεν υπάρχουν λέξεις κλειδιά για αυτό το άρθρο
Αξιολογήστε αυτο το άρθρο
0