Αγαπητοί φίλοι, Μπορείτε να στέλνετε τα κείμενά σας στο palmografos@gmail.com - Δωρεάν δημοσίευση Αγγελιών στο palmografos@gmail.com

Νέο βιβλίο: "Ο τέταρτος κλώνος" - Της Καίτης Βασιλάκου - Εκδόσεις Αίολος

Αρχική | Ελεύθερος χρόνος | Βιβλίο | Νέο βιβλίο: "Ο τέταρτος κλώνος" - Της Καίτης Βασιλάκου - Εκδόσεις Αίολος

 

 

Ένα ιδαίτερα ενδιαφέρον βιβλίο της συγγραφέως Καίτης Βασιλάκου κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Αίολος.

"Ο τέταρτος κλώνος" εμπίπτει στον κύκλο της Φανταστικής Λογοτεχνίας και περιλαμβάνει δεκατρία διηγήματα.


 

 

 

 

 

"Ο τέταρτος κλώνος"

Σήμερα η Μέριλιν μπορούσε να αισθάνεται καλύτερα... Χουζούρεψε αρκετή ώρα στο μεγάλο κρεβάτι τυλιγμένη στα σατέν σεντόνια της και τέλος αποφάσισε να σηκωθεί και να ξεκινήσει τη μέρα της με το καθιερωμένο πρωινό λουτρό της. Στον καθρέφτη του μπάνιου είδε τον εαυτό της, ένα πρόσωπο πασίγνωστο που λάτρευε η ανθρωπότητα εδώ και εκατόν πενήντα περίπου χρόνια, και χαμογέλασε με δικαιολογημένη αυταρέσκεια. Ύστερα χώθηκε στην μπανιέρα απολαμβάνοντας το χλιαρό νερό που έτρεχε πάνω στο αθάνατο σώμα της...

Δεκατρία διηγήματα φαντασίας που μας αποσπούν από την καθημερινότητα και παράλληλα θέτουν τα ερωτήματα: Μήπως τελικά δεν είναι όλ’ αυτά φαντασία; Μήπως η πραγματικότητα έχει τέτοιες δυνατότητες; Mήπως αυτό συμβαίνει ήδη;

 

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η Καίτη Βασιλάκου γεννήθηκε στα Χανιά. Σπούδασε αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε στη Μέση Εκπαίδευση ως φιλόλογος. Zει μόνιμα στην Αθήνα. Έχει εκδώσει τρεις συλλογές διηγημάτων: Ο πειρασμός του ερημίτη Χάρτμουτ Λιμπέργκερ (Ιωλκός, 2008), Οι πόρτες (Ιωλκός, 2010), Ο τέταρτος κλώνος (Αίολος, 2011)


Απόσπασμα από το διήγημα "Ο τέταρτος κλώνος":

...Ο Τόνι ποτέ  δεν είχε κουράσει το μυαλό του με σύνθετες και πολύπλοκες ιδέες. Η ως τώρα ζωή του είχε περάσει με απλές σκέψεις επιβίωσης και από την εποχή της εφηβείας  κι έπειτα με απλές ερωτικές σκέψεις.

Κάποτε είχε φάει το ξύλο της χρονιάς του από έναν εξοργισμένο σύζυγο που τον είχε πιάσει στα πράσα με τη γυναίκα του πάνω στο συζυγικό κρεβάτι και μιαν άλλη φορά κινδύνεψε να πάει κατηγορούμενος για αποπλάνηση μιας ανήλικης, αλλά τελικά γλίτωσε, γιατί την ανήλικη την αποπλανούσαν κι άλλοι εκτός από αυτόν. Αυτές όλες κι όλες ήταν οι πιο πολύπλοκες εμπειρίες που είχε δοκιμάσει μέχρι στιγμής.

Κατά τα άλλα ο κόσμος γι αυτόν ήταν ό,τι ήταν και για τους περισσότερους ανθρώπους, δηλαδή μια στέρεη κατασκευή, όπου αυτός είχε μια κεντρική θέση, από την οποία μπορούσε να δρα και να αντιδρά καταπώς του έρχονταν οι περιστάσεις. Αυτή η ζωική  αντίληψη για τον κόσμο δεν του είχε ως τώρα επιτρέψει να ασχοληθεί με τη φιλοσοφική διαμάχη σχετικά με τους κλώνους της Μέριλιν. Εξάλλου ο ίδιος  είχε γεννηθεί πολλά χρόνια μετά τη γέννηση του προβλήματος και όπως οι περισσότεροι πίστευε κι αυτός ότι η κάθε Μέριλιν ήταν η συνέχεια της προηγούμενης.
Τώρα, παγιδευμένος μέσα στη γυάλα και έχοντας απέναντί του ένα μεταλλαγμένο πλάσμα, οι αμυντικοί μηχανισμοί του υποχρεώθηκαν να λειτουργήσουν. Η λογική που είναι ίδια και στους ευφυείς και στους μη ευφυείς εγκεφάλους οδήγησε τον Τόνι στα αναπόφευκτα συμπεράσματα.
Εν τω μεταξύ η Μέριλιν βλέποντας ότι το αγαπημένο της παιχνίδι είχε γυρίσει πίσω, συνήλθε ραγδαία από την κρίση της υστερίας της.
-Μην το ξανακάνεις αυτό, Τόνι μου, του είπε  και τον τράβηξε στο κρεβάτι.
Ο Τόνι δεν έφερε καμιά αντίσταση. Ξάπλωσε δίπλα της και αφέθηκε στα χάδια της με ένα κορμί  ξυλιασμένο από ένα είδος μεταφυσικού τρόμου.
Η Μέριλιν πέταξε το μεταξωτό νυχτικό της, χρώματος εκρού, και ανέβηκε πάνω του. Με νευρικές κινήσεις άρχισε να του ξεκουμπώνει το πουκάμισο, ενώ τα μάτια της τον κοίταζαν επίμονα και με βαθιά ηδυπάθεια. Ο Τόνι είδε τη γυμνή Μέριλιν από πάνω του, μετά έριξε τη ματιά του πιο ψηλά και είδε την κάμερα  που τον κοίταζε κι αυτή το ίδιο επίμονα,  κι ένιωσε σαν ποντίκι στη φάκα.
Ακολούθησαν δύσκολες ώρες.
Ο Τόνι δεν είχε καμιά διάθεση να λειτουργήσει ως λατίνος εραστής, διότι τώρα λειτουργούσε ως ποντίκι στη φάκα. Η Μέριλιν μετά από πολλές μάταιες προσπάθειες έγειρε στο πλάι κι έκλεισε απογοητευμένη τα μάτια, ο δε Τόνι τράβηξε το σεντόνι και σκεπάστηκε από ανακλαστική σεμνότητα. Πίσω από το μάτι της κάμερας μπορεί να ήταν εκατοντάδες φυσικά μάτια και να παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον τα τεκταινόμενα.
-Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς εσένα, Τόνι, είπε κάποια στιγμή η Μέριλιν και στριμώχτηκε στην αγκαλιά του. Αν μου φύγεις, θα πεθάνω.
-Θα πεθάνεις έτσι κι αλλιώς σε λίγους μήνες, είπε αυτός. Και μετά θα ξαναγεννηθείς. Είσαι παγιδευμένη μέσα στην αθανασία σου. Έχεις χάσει το δικαίωμα να πεθάνεις.
Λέγοντας αυτά τα λόγια  έμεινε έκπληκτος από τον εαυτό του. Ποτέ άλλοτε δεν είχε μιλήσει τόσο σοφά στη ζωή του.
Η Μέριλιν τραβήχτηκε από την αγκαλιά του και τον κοίταξε προσβεβλημένη.
-Αν και νομίζω, πρόσθεσε ο Τόνι, ότι η Μέριλιν Μονρόε η Πέμπτη που θα γεννηθεί μετά το θάνατό σου, δεν θα είσαι εσύ.
-Και τότε πού θα είμαι εγώ;
Ο Τόνι κούνησε τους ώμους.
-Εκεί που είναι και οι άλλες Μέριλιν. Δηλαδή πουθενά.
Η απάντηση της Μέριλιν ήταν ένα νέο ουρλιαχτό. Σήκωσε έπειτα το χέρι  και τον χαστούκισε στο πρόσωπο.
-Είσαι ένας ελεεινός σερβιτόρος! φώναξε. Πώς τολμάς να με αμφισβητείς;
Ο Τόνι ένιωσε ότι τώρα τα πράγματα είχαν αρχίσει να μπαίνουν στη σωστή τους θέση. Αυτό του έδωσε περισσότερο κουράγιο για να συνεχίσει.
-Εγώ μπορεί να είμαι σερβιτόρος, αλλά εσύ είσαι κλώνος, είπε με κακία.
Η Μέριλιν μαρμάρωσε. Μια τέτοια προσβολή προς το άτομό της δεν της είχε ποτέ ξαναγίνει. Μεσολάβησαν μερικά δευτερόλεπτα βουβής έντασης. Μετά άνοιξε το στόμα της για να εκστομίσει ποιος ξέρει ποια βρισιά, αλλά δεν πρόλαβε.
-Μην τον ακούς, Μέριλιν.
Η γλυκερή φωνή με το όνομα Φιλ ανακατεύτηκε αυθαίρετα στην κουβέντα τους θυμίζοντάς τους ότι δεν ήταν ποτέ μόνοι.
Αυτή η παρέμβαση εκνεύρισε τον Τόνι.
Έχοντας καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο κλώνος απέναντί του ήταν κάτι αόριστα κατώτερο από τον ίδιο, σαν ένα είδος ατελούς ανθρώπου περίπου, στράφηκε προς τη φωνή που ενστικτωδώς αναγνώριζε ότι ανήκε στο δικό του αυθεντικό βιολογικό είδος:
-Γιατί δεν της λέτε την αλήθεια;
Η φωνή δεν καταδέχτηκε να του απαντήσει.
-Είμαι αθάνατη, είπε η Μέριλιν με ύφος που δεν σήκωνε αντιρρήσεις.
-Α, ναι; Τότε γιατί κρατάς ημερολόγιο;
-Δεν μπορεί να κλωνοποιηθεί η μνήμη μου. Αυτό ακόμα δεν το έχει καταφέρει η επιστήμη.
-Μην ταράζεσαι, Μέριλιν, ακούστηκε πάλι η φωνή. Φθείρεις τα πολύτιμα κύτταρά σου.
-Τι μπορούν να πάθουν τα πολύτιμα κύτταρά σου;  ρώτησε ο Τόνι.
Η Μέριλιν άφησε ένα αναστεναγμό κι έπεσε στο κρεβάτι.
-Γιατί να είναι τόσο πολύπλοκα τα πράγματα; Απλά ερωτεύτηκα. Αυτό είναι όλο.
-Θέλω να πάω στο σπίτι μου, δήλωσε ο Τόνι προς τη Μέριλιν και – κυρίως-  προς την κάμερα.
Η Μέριλιν τον κοίταξε κατ’ ευθείαν  στα μάτια.
-Αυτό ξέχασέ το, είπε.

Κριτική του Μάκη Πανώριου στο Book Press για το βιβλίο:

Ακόμη κι όταν η Φανταστική Λογοτεχνία δίνει την εντύπωση ότι εκτρέπεται σε σουρεαλιστικούς, «εξωφρενικούς» μύθους που προσιδιάζουν στο παραμύθι, αφηγούμενη ιστορίες που υπερβαίνουν τον ρεαλισμό και τον νατουραλισμό, στο βάθος τους εύκολα μπορεί να ανιχνεύσει ο αναγνώστης τη φιλοσοφική, και όχι μόνο, προβληματική –και ανάγκη– που έχουν υπαγορεύσει τη συγκεκριμένη επινόησή τους, τουλάχιστον σε επίπεδο λογοτεχνικού είδους με συγκεκριμένα σύμβολα.

Υπό το πρόσχημα του παράξενου, του αλλόκοτου, του μη «φυσιολογικού», που εμφανίζονται ως εκφάνσεις μιας αδιανόητης πραγματικότητας, υπερρεαλιστικά σχήματα δηλαδή ιστοριών που παγιδεύουν τον αναγνώστη στην εξωλογική μαγεία τους, εξαιτίας της ρεαλιστικής διαπραγμάτευσής τους, ο συγγραφέας τους προκαλεί μια γόνιμη συζήτηση μαζί του, θέτοντάς του ανησυχίες, όνειρα, οράματα, προτάσεις, σκέψεις, ιδέες, που σχετίζονται με την ύπαρξη και το μυστήριό της, προβλήματα που απασχολούν και τους δύο συνομιλητές.

Η κοινωνικοπολιτική δομή της πραγματικότητας, το υπαρξιακό αίνιγμα, και ο ήχος του Άγνωστου είναι και βασικά και ουσιώδη θέματα αυτής της συνομιλίας στην οποία αξίζει κανείς να λάβει μέρος. Όχι τόσο για να αντλήσει απαντήσεις, οι οποίες, ούτως ή άλλως, δεν υπάρχουν, όσο για να διαπιστώσει τουλάχιστον το πολυδιάστατο της Δημιουργίας, και, κυρίως, το αδιανόητο αν όχι και ακατανόητο μυστήριό της, απ’ το οποίο αναφύονται και αναπαράγονται πλήθος άλλα που απλώς το επιβεβαιώνουν, επειδή, «Φύσις κρύπτεσθε φιλεί», όπως το επισήμανε εύστοχα ο Ηράκλειτος∙ και μέχρι στιγμής ουδείς έχει εισχωρήσει στο μυστικό της άδυτο.

Τα διηγήματα της Καίτης Βασιλάκου, με την ερεθιστική πολυφωνία τους και την ποικιλία των προβληματισμών τους δεν ενεργοποιούν μόνο τη σκέψη, αλλά εμβαθύνουν στο προαναφερθέν συμπαντικό μυστήριο της Δημιουργίας, θεωρώντας το με υπαρξιακή οπτική. Στη θεματική της η σύγχρονη ηλεκτρονική εποχή συναντάται με τον αρχέγονο μύθο, το θρύλο, το παραμύθι, χρησιμοποιώντας το εξωτερικό παραδοσιακό ένδυμά τους ως πρόσχημα, για να ρίξει ένα τολμηρό, ενίοτε μάλιστα και αναρχικό βλέμμα, στο πολυεπίπεδο της Ζωής και στην υπαρξιακή της διάσταση.

Το εναρκτήριο διήγημα της συλλογής της, ο τίτλος του οποίου και την ονοματίζει, προσυπογράφει τα προλεχθέντα. Σε ένα παρακμιακό μέλλον, παρ’ όλη την επιφανειακή επιστημονική-τεχνολογική πρόοδο, ο τέταρτος κλώνος της Μέριλιν Μονρόε, αρχίζει σταδιακά να διαφοροποιείται, να μεταλλάσσεται και να αποκτά τα ψυχοσωματικά χαρακτηριστικά του αρχικού πρωτότυπου. Το θαύμα της «ανθρωποποίησής» της οφείλεται στον έρωτα. Το αλλόκοτο αυτό γεγονός, όμως, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα οικονομικά συμφέροντα της Εταιρίας Θεάματος η οποία την κλωνοποίησε, μεταμρφώνοντά την σε άβουλο, υπάκουο πιόνι, προκειμένου να εκμεταλλεύεται το διάσημο κινηματογραφικό αστέρι. Αντανάκλαση του γενικότερου απάνθρωπου κοινωνικοπολιτικού συστήματος, η σκιαγράφηση του οποίου υπονοεί έναν σύγχρονο ολοκληρωτισμό, η αποτυχία του πειράματος δεν στιγματίζει μόνο, μέσω της εν λόγω ανατριχιαστικής ενέργειας-πράξης, τον απεχθή, αποκρουστικό ρόλο των Κέντρων Εξουσίας-Εκμετάλλευσης του «προϊόντος», είτε αυτό είναι ένα αμφίβολης ποιότητας καλλυντικό είτε ένας άνθρωπος, αλλά γενικότερα το αντιουτοπικό αύριο στο οποίο ο κάτοικός του δεν είναι παρά αναλώσιμο είδος-πράγμα-αντικείμενο.

Κάτι ανάλογο, υπό το πρόσχημα μιας επίσης φανταστικής ιστορίας, συμβαίνει και στο επόμενο διήγημα, «Η σχεδιάστρια». Πρόκειται για μια ανάπηρη γυναίκα, η οποία έχοντας απόλυτη επίγνωση του προβληματικού αν όχι και αποτυχημένου κόσμου, εκκινώντας απ’ την δική της αναπηρία την οποία αυτός ο «θαυμαστός νέος κόσμος» αδυνατεί να θεραπεύσει, επαναδημιουργεί την πραγματικότητα με τις δυνατότητες της φαντασίας. Και εκεί, μέσα στο όνειρο, θα βιώσει μια παραμυθένια ζωή σε έναν μυθικό παράδεισο. Όταν, όμως, το όνειρο αρχίζει να εμφανίζει ρωγμές, που έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια της αθωότητας, οι επινοημένοι «πρωτόπλαστοι» αρχίζουν να αποκτούν υλική υπόσταση, σάρκα και οστά, να γίνονται δηλαδή άνθρωποι∙ για να χαθούν, φυσικά, μέσα στη φρίκη της ωμής πραγματικότητας.

Στο «Collapsus”, που ακολουθεί, ο άνθρωπος εμφανίζεται όχι ως το θησαυροφυλάκιο των πολύτιμων αναμνήσεών του, αλλά υπόδουλος των απωθημένων του. Το δηλητήριό τους δεν καταστρέφει μόνο τα κοσμήματα της μνήμης, αλλά και τον ίδιο τον άνθρωπο ως ψυχοσωματική οντότητα. Κι έτσι, απογυμνωμένος, υπόδουλος του αλλοτριωμένου εαυτού του, δεν είναι σε θέση πλέον να συνειδητοποιήσει την εφιαλτική σημασία επικίνδυνων παιχνιδιών στα οποία εμπλέκεται και των οποίων η λειτουργία σηματοδοτεί την έλευση ενός βιβλικού Αρμαγεδώνος ή ενός τρομαχτικού σεισμού.

Το εξαιρετικά ενδιαφέρον δείγμα ανθρώπου, ωστόσο, με ό,τι γνωστό ή άγνωστο, αναγνώσιμο ή κρυπτικό τον συνιστά και τον χαρακτηρίζει, το προσλαμβάνει ο αναγνώστης από το διήγημα, «Ο Ορφέας στον Άδη». Ο κλασικός μύθος περί τον ιδανικό εραστή, ο οποίος κατέρχεται στον Άλλο Κόσμο εκπορθώντας τις Πύλες του Άδη προκειμένου να επαναφέρει στη ζωή την αγαπημένη του Ευρυδίκη, εδώ απεκδυμένος απ’ το μυθικό του περίβλημα, παρουσιάζει τον άνθρωπο στις σωστές(;) γήινες διαστάσεις του. Όταν διαπιστώνει το μάταιο της πράξης του –αυτή θα ανήκει πάντα σε έναν άλλο, κι αυτός θα είναι υποχρεωμένος να υφίσταται όχι μόνο την απώλεια ενός έρωτα στον οποίο ουδέποτε συμμετείχε, αλλά τον εφιάλτη του προδομένου και, κυρίως, την θλιβερή ερημιά του– τότε, με απόλυτη συνείδηση της πράξης του, κάνει την κίνηση που την επισφραγίζει.

Πολύ πιο αιχμηρός, ρεαλιστής, και ως νοήμον πλάσμα που επιβεβαιώνει την υπαρξιακή σημασία της σκέψης του, εμφανίζεται ο άνθρωπος στο διήγημα, «Τα Αποπαίδια». Τα οποία, βέβαια, κάθε άλλο παρά τέτοια είναι, εφ’ όσον χρησιμοποιούν την προαναφερθείσα σκέψεις τους, προκειμένου να αποκαθηλώσουν στερεότυπα και να εμβαθύνουν, όσο τους είναι δυνατόν, στη σημασία της πραγματικότητας που τους δόθηκε ή στην οποία βρέθηκαν ερήμην τους. Όπως και ιδρυτής της χριστιανικής θρησκείας. Αυτός, βέβαια, το έκανε «από αγάπη προς τον δεινοπαθούντα άνθρωπο». Αλλά βιώνοντας την προαναφερθείσα πραγματικότητά του με τον πλέον κτηνώδη και τερατώδη τρόπο, φρόντισε να αναχωρήσει, υποσχόμενος να επιστρέψει. Έκτοτε, όμως, έχουν περάσει περί τα δυόμισι χιλιάδες χρόνια και δεν αποφασίζει να τηρήσει την υπόσχεσή του. Γεγονός που, αν μη τι άλλο, ισχυροποιεί τον ανθρώπινο σκεπτικισμό, εκτρέποντάς τον σε όλο και πιο αναρχικές περιοχές.

Στο ίδιο φιλοσοφικό πνεύμα κινούνται και τα άλλα διηγήματα της συλλογής. Οι γοητευτικές ιστορίες της, υπό το πρόσχημα της γραφικής μυθολογίας τους και της δεξιοτεχνικής γραφής τους, ενεργοποιούν τη σκέψη, καταθέτουν άποψη και υπαρξιακό προβληματισμό. Και είναι αυτό ακριβώς το προσόν του εν λόγω ερεθιστικού και συναρπαστικού βιβλίου που κερδίζει τον αναγνώστη, ο οποίος συνεχίζει τη συνομιλία μαζί του και μετά το πέρας της ανάγνωσής του.


 





Πρόσθεσέτο στο Facebook Πρόσθεσέτο στο Twitter

Βιβλιοπαρουσίαση: Νίκου Παπάνα - "Σας αρέσουν τα σονέτα;" (Εκδόσεις Ιωλκός)

23 Οκτωβρίου 2024, 16:49
 Η Κεντρική Βιβλιοθήκη του Δήμου Θεσσαλονίκης και οι εκδόσεις Ιωλκός σάς προσκαλούν στην παρουσίαση ...

Παρουσίαση βιβλίου: Αντώνη Αντωνάκου, «Ελληνικό Αλφάβητο»

07 Μαρτίου 2024, 22:02
 Παρουσίαση βιβλίου σε μεγάλη εκδήλωση «στον Παρνασσό» "Ελληνικό Αλφάβητο" του καθηγητού κ. Αντώνη Αντωνάκου   Ένα εξαίρετο ...

Ποίηση: Νίκου Παπάνα, "Σας αρέσουν τα σονέτα;" - Εκδόσεις Ιωλκός

26 Ιανουαρίου 2024, 20:29
Η τρίτη συλλογή του Νίκου Παπάνα αποτελείται από 14 σονέτα. Μερικά από αυτά είναι ...


Σχολιάστε το άρθρο:



συνολικά: | προβολή:

Newsletter
Email:
Λέξεις κλειδιά
Αξιολογήστε αυτο το άρθρο
0